AHMAD NAWAB Avatar
Muzium Padi
Menara Alor Setar
Rumah Kelahiran Mahathir Mohamad
Rumah Merdeka

Rumah Kelahiran Mahathir Mohamad

Tun Dr. Mahathir Mohamad, bekas Perdana Menteri Malaysia, dilahirkan pada 10 Julai 1925 di Alor Setar, ibu negeri Kedah di Malaysia. Tempat kelahirannya dikenali sebagai “Rumah Kelahiran Tun Dr. Mahathir” atau “Tempat Kelahiran Tun Dr. Mahathir.” Ia merupakan tapak bersejarah yang penting dan merupakan tarikan pelancongan popular di Malaysia. Tempat kelahirannya telah dikekalkan sebagai muzium …

Menara alor setar

Menara Alor Setar, terletak di Alor Setar, menjadi salah satu daya tarikan utama bagi pelancong di Kedah. Ia adalah mercu tanda terkenal di Alor Setar yang menjulang setinggi 165.5 meter di langit bandar. Menara telekomunikasi ini merupakan yang kedua tertinggi di Malaysia dan bangunan tertinggi di Alor Setar. Dari puncak menara ini, pengunjung dapat menikmati pemandangan indah sepanjang Alor Setar.

rumah merdeka


Rumah Merdeka adalah kediaman yang dimiliki oleh Almarhum Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia yang pertama. Bangunan ini juga dikenali sebagai Memorial Tunku Abdul Rahman. Terletak di Jalan Putra, Alor Setar, Kedah, bersebelahan dengan Royale Hotel dan Stesen Minyak Mobil. Rumah ini mengandungi berbagai barang dan koleksi peribadi Almarhum Tunku yang dijaga dengan teliti oleh Arkib Negara sebagai sebuah bangunan bersejarah.

Muzium Padi


Muzium Padi Kedah Darul Aman terletak di Gunung Keriang, hanya 8 kilometer dari Bandaraya Alor Setar. Ia telah dirasmikan oleh Almarhum KDYMM Tuanku Sultan Haji Abdul Halim Mu’adzam Shah, Sultan Kedah yang ke-28 (1958-2017), pada 12 Oktober 2004, bersamaan dengan 27 Syaaban 1425. Bangunan yang berbentuk seperti gemai padi ini terdiri daripada sebuah bangunan utama serta enam bangunan sampingan yang mengelilinginya. Muzium ini, yang berlatar belakangkan Gunung Keriang, memberi kesan seolah-olah berada di tengah-tengah hijauan, terutama apabila berkunjung semasa musim menanam atau semasa padi masak dan hamparan keemasan menghiasi pemandangannya.

Tagged in :

Share with

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *