AHMAD NAWAB Avatar

Tasik Beris adalah sebuah tasik buatan manusia di Malaysia yang terhasil daripada pembinaan empangan Beris pada 10 Ogos 2000. Terletak di daerah Sik, Kedah, asalnya merupakan gabungan beberapa kampung seperti Kampung Sungai Batang yang mengandungi Kampung Kuala, Kampung Baru, Kampung Tengah, Kampung Paya, Kampung Besar, dan Kampung Batu Seketol. Di dalam Kampung Batu Seketol terdapat kampung-kampung kecil seperti Kampung Perangin, Charuk Duri, Kampung Siam, dan Kampung Bendang Lebai Man yang terletak di Mukim Sok. Jarak Tasik Beris dari Pekan Sik ialah kira-kira 24 km dan dari Alor Setar kira-kira 90 km, serta kira-kira 1.6 km dari pertemuan Sungai Beris dan Sungai Batang. Sungai Beris mengalir dari kawasan Batu Seketol dan Kampung Paya, manakala Sungai Batang mengalir dari kawasan Sungai Batang. Di hulu Sungai Batang, terdapat sungai kecil yang dikenali sebagai Sungai Cokkong. Kawasan hulu Sungai Batang dan Sungai Cokkong mempunyai tempat perkelahan seperti Lubuk Haji Mat Ali dan Perangin Jantan.

SEJARAH TASIK BERIS

Ketika Kampung Sungai Batang dan Kampung Batu Seketol masih wujud, penduduknya terlibat dalam pelbagai aktiviti pertanian seperti menjadi petani padi, penoreh getah, menanam buah-buahan, dan mengutip hasil hutan. Dua sungai utama yang bertemu di Kampung Kuala, iaitu Sungai Kuala dan Sungai Batang, menyumbang kepada pembentukan Tasik Beris yang siap pada tahun 2004. Tasik ini memiliki luas tadahan air 116 km persegi dan berfungsi sebagai bekalan air untuk Kedah dan Pulau Pinang serta mengawal banjir. Tasik Beris terkenal sebagai destinasi pelancongan di Daerah Sik, terutamanya dengan ladang anggur yang menjadi tarikan pada musim cuti.

Semasa pembinaan Tasik Beris, lebih dari seribu kubur telah dipindahkan pada tahun 2002 dari beberapa kampung di sekitar kawasan itu. Penduduk kampung-kampung tersebut kini tinggal di Bandar Baru Beris Jaya (BBBJ). Sekolah asal mereka, Sekolah Kebangsaan Sungai Batang, telah ditenggelami oleh air empangan, dan mereka kini menghadiri Sekolah Kebangsaan Bandar Baru Beris Jaya.


Tasik Beris kini berpotensi menjadi destinasi pelancongan air yang menarik, dengan pelbagai chalet yang boleh disewa dengan harga yang berpatutan. Pemilik chalet menyediakan kemudahan aktiviti untuk para penyewa, sambil menikmati ketenangan di sekitar tasik. Selain itu, terdapat juga ladang anggur seluas 34 ekar di Tasik Beris yang boleh dilawati dengan bayaran masuk yang berpatutan. Pengunjung dapat melihat sendiri pokok dan buah anggur serta menikmati pengalaman yang unik di sana.

Share with

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *